Botkinin polku

Kokeneet kirjoittajat eivät ole vielä tarkistaneet sivun nykyistä versiota, ja se voi poiketa merkittävästi 30. tammikuuta 2019 tarkistetusta versiosta . tarkastukset vaativat 10 muokkausta .

Botkin-polku Krimillä kulkee Jaltasta pitkin Uchan -Su-joen laakson vasenta puolta Stavri-Kaya- kalliolle [1] . Jotkut lähteet viittaavat sen jatkumiseen oikealla rannalla ja osuvan yhteen Shtangeevskaya polun alaosan kanssa . Se sijaitsee Jaltan vuoristometsien luonnonsuojelualueella .

Botkin-polun loivat Krim-Kaukasian Mountain Clubin Jaltan haaran jäsenet vuosina 1901-1902 kuuluisan lääkärin Sergei Petrovitš Botkinin kuoleman jälkeen , joka arvosti ensimmäistä kertaa korkeasti eteläisen ilmaston parantavia ominaisuuksia. Krimin rannikko [3] . Koko Botkin-polun reitin varrelle varustettiin lepopenkkejä ja liikennemerkkejä [3] . Shtangeevskaya-reitin ohella näistä nimistä tuli ensimmäiset persoonalliset oikonyymit , jotka nimettiin luonnontieteilijöiden mukaan ja jotka on tallennettu karttoihin ja turistimaantieteelliseen kirjallisuuteen .

Pituus - 4,6 km [1] .

Reitti on erittäin suosittu turistien keskuudessa .

Polun reitti

Juzhnoberezhnoye -valtatieltä polku nousee korkeiden Krimin mäntymetsien läpi, jotka kasvavat Jaltan amfiteatterin rinteillä ja johtaa Ai-Dimitriy-joelle , joka ei ole kovin vetistä kuivana aikana. Purosta se menee pienissä naareissa Bufilya-Deren rotkoon .

Edelleen polkua pitkin näet Yauzlarin vesiputouksen (turkkilaisesta "auz" - suu, suu, suu). Vesiputouksen ylittävältä sillalta on Stavri-Kayan kalliolle johtavan polun vaikein osa .

Melkein kannusteen huipulla polku haarautuu - vasemmalle Stavri-Kaya kalliolle, oikealle Shtangeevskaya polulle.

Stavri-Kaya tarkoittaa venäjäksi käännettynä Cross Rockia. Stavri-Kayan korkeus on 663 metriä merenpinnan yläpuolella.

Stavri-Kaya-harjanteen rinteillä näkyy kolmen polun risteys (jos seisot selkä mereen). Oikealla on Botkin-polku. Hieman eteenpäin ja vasemmalle Shtangeevskaya-reitti laskeutuu Uchan-Su-vesiputoukselle. Ja Stavrikai polku kulki suoraan eteenpäin , jota pitkin voit kiivetä yaylaan.

Botkinin polku. Matkailijoiden tarinoita

Katso myös

Muistiinpanot

1. 1 2 Dugarenko I. A., Yakovenko I. M. Historialliset ja maantieteelliset tekijät Krimin vuoristometsäalueen alueen virkistyskehitysprosessin kehityksessä (XIX loppu - XX vuosisadan alku) Arkistokopio 3. marraskuuta 2018 matkalla Kone
  2. 1 2 E. V. Mardasova Ekologisten polkujen luomisen historia . - Barnaul: AGU, 2012