M-35

Moderni status leikataan metalliin
Pääpiirteet
laivan tyyppi Pieni DPL
Hankkeen nimitys sarja XII, M - "Vauva"
Nopeus (pinta) 14 solmua
Nopeus (vedenalainen) 7,8 solmua
Navigoinnin autonomia 10 päivää
Miehistö 18 henkilöä
Mitat
Pinnan siirtymä 206 t
Vedenalainen siirtymä 258 t
Suurin pituus
( suunnittelun vesiviivan mukaan )
44,5 m
Tykistö 45 mm ase hyttiaidassa, 195 patrusta

Miina- ja torpedoaseistus
2 jousi TA:ta , ei varatorpedoja

M-35  on Neuvostoliiton pieni XII-tyypin M-sarjan sukellusvene - Neuvostoliiton laivaston Mustanmeren laivaston "Baby".

Palvelu

Sukellusvene "M-35" laskettiin 22. helmikuuta 1939 Gorkyssa tehtaalle numero 112 ("Krasnoje Sormovo") , sarjanumero 269. Laskettiin vesille 20. elokuuta 1940. Veneen kiinnityskokeet suoritettiin Mustallamerellä Nikolajevissa. Siitä tuli osa Mustanmeren laivastoa 24. helmikuuta 1941, osa Mustanmeren laivaston 2. prikaatin 8 DPL:tä [1] .

Osallistuminen suureen isänmaalliseen sotaan

Sodan alusta lähtien hän osallistui aktiivisesti vihollisuuksiin: suoritti asema- ja vartiopalvelua.

Torpedohyökkäys 27. lokakuuta 1941

27. lokakuuta 1941 Mustanmeren laivaston 2. prikaatin 8. sukellusvenedivisioonan neuvostoliiton sukellusvene "M-35" (komentaja - yliluutnantti Greshilov M.V. ) aamulla oli Olinka-niemen (Sfyntu-George) koilliseen. paikassa nro 19. Aamunkoitteessa, 15 mailia Sulinasta etelään, vene upposi. Näkyvyys päivällä oli huono - sumua, tihkusadetta.

Klo 14.25 sukellusvene makasi rannan alla maassa 8,5 metrin syvyydessä. Akustikko kuunteli ympäristöä, 5 minuutin välein vahtipäällikkö nosti periskoopin tarkastaakseen horisonttia nostamatta venettä maasta. Näkyvyys oli 4-6 kaapelia. Klo 17.10 vahtimestari Yu.S. Klo 18.44 "M-35" nousi pintaan sijaintiasennossa ja löysi suuren kuljetuksen ankkuroituna laiturin alueelta lähellä Sulinaa. Vene makasi 345° kurssilla.

Kello 19.15 torpedoputket valmisteltiin ampumista varten. Asema-asennossa liikkumisen jatkaminen oli vaarallista, koska vielä ei ollut tarpeeksi pimeää ja sukellusvene oli havaittavissa kuljetus- tai rannikkopisteistä. Hyökkäys vedenalaisessa asennossa oli mahdotonta huonon näkyvyyden vuoksi periskoopin läpi. Greshilov päätti sukeltaa, lähestyä laivaa lentopallon etäisyydeltä kuolleiden laskelmien avulla ja sitten nousta hyökkäykseen.

Klo 19.41 M-35 syöksyi periskoopin syvyyteen. Liikkeessä vene kosketti maata ja ryömi ulos jopa kolmen metrin syvyyteen. Keskimmäinen säiliö puhallettiin ulos ja "vauva" nousi pinnalle 2,5 metrin syvyyteen. Klo 19.51 sukellusvene, joka poistui maasta, vetäytyi syvemmälle ja upposi 7 metrin syvyyteen. Klo 20.00 M-35, puhallettuaan keskimmäisen läpi, nousi pintaan. Näkyvyys oli 3 kaapelia, satoi. Kello 20.07 ohjaushytin luukku puristettiin alas ja vene putosi 8 metrin syvyyteen.

Klo 20.15 "M-35" nousi jälleen keskimmäisen alle. Komentaja antoi komennon: "Laite tov!". Kello 20:17 vene laskeutui 245° kurssille.

Klo 20.20 M-35 aloitti torpedohyökkäyksen sijaintipaikalta 4-5 kaapelin etäisyydeltä ampuen tarkasti kahden torpedon lentopallon keulaputkista 0°:n johtokulmassa ja 90°:n kohtauskulmassa. (veneen kurssi oli 246 °).

Klo 20.21 sukellusvene upposi. Kuului räjähdys.

Klo 20.24 sukellusvene nousi keskimmäisen alle ja puhalsi sitten pääpainolastin. Kuljetuksen yläpuolella havaittiin mustaa savupatsasta, valonheitin merkitsi rannalta laivaan. Greshilov käski asettua makuulle 180°:n kurssille ottamalla M-35:n pois torpedohyökkäysalueelta risteilyasennossa.

Klo 20.55, 330 °:n suuntimaa pitkin, havaittiin alus liikkuvan rannikkoa pitkin etelään, siluettiltaan tuhoajaa muistuttavan.

Klo 21.30 julistettiin taisteluvalmius nro 2, "M-35" alkoi palata tukikohtaan, missä Greshilov raportoi prikaatin komentolle onnistuneesti suoritetusta torpedohyökkäyksestä, jonka seurauksena vihollisen kuljetus oli upotettu.

Vihollisen mukaan 27. lokakuuta 1941 kello 12.51 saksalainen kuljetusliike "Schiff 29" ja unkarilaiset laivat "Kassa", "Budapest", jotka olivat matkalla Bugazista Tulchaan, ankkuroituivat Sulinan reidille. Siellä romanialaiset lentäjät ilmoittivat, että Schiff 29, jonka syväys on 5,18 metriä, ei ohittaisi hiekkarantaa eikä pääsisi Tonavaan. Siksi vain "Kassa" ja "Budapest" jatkoivat matkaansa Tulceaan. "Schiff 29" jäi Sulinan reidille raportoimaan tilanteesta Romanian merivoimien koulutuskomennolle (Deutsches Marinelehrkommando Rumänien). Kello 19.24 torpedo osui aluksen oikeaan kylkeen, mutta ei räjähtänyt. Toinen torpedo kulki kölin alta, kolmas - varren edestä. "Schiff 29" alkoi välittömästi nostaa ankkuria ja purjehtia odottamatta ankkuriketjun noston valmistumista. Huolimatta siitä, että vain kaksi kattilaa oli toiminnassa (aluksen hiilivarannot olivat loppumassa), kuljetus saavutti 13 solmun nopeuden ja suuntasi Constantaan. 28. lokakuuta 1941 klo 06.55 "Schiff 29" saapui Constantan öljysatamaan.

Syyskuun 14. päivänä 1942 kiireellisen sukelluksen aikana vihollisen lentokoneen kiertämiseksi M-35-sukellusvene putosi 100 metrin syvyyteen dieselosastoon joutuneen veden takia. A. S. Morukhovin toiminnan ansiosta , joka komentajan käskystä räjäytti pikasukellussäiliön ja pääpainolastiperäsäiliön, sukellusvene ei saavuttanut kriittistä syvyyttä.

21. lokakuuta 1942 sukellusvene upposi saksalaisen kuljetusaluksen "Le Progress" (511 brt) [1] .

Toukokuussa 1943 M-35-sukellusveneelle myönnettiin vartijan arvonimi [1] .

17. elokuuta 1953 M-35-sukellusvene poistettiin käytöstä, riisuttiin aseista, järjestettiin uudelleen PZS:ksi ja suljettiin, ja 20. kesäkuuta 1956 se erotettiin merivoimista, koska se luovutettiin OFI:lle purkamista ja myyntiä varten [ 1] .

Komentajat [1]

• vanhempi luutnantti Greshilov M. V. (1941-24.11.1942)
  • kapteeni-luutnantti Prokofjev V. M. (24.11.1942-11.1945), nousi kontra-amiraaliksi

Neuvostoliiton sankarit

Muistiinpanot

1. ↑ 1 2 3 4 5 Sukellusvene "M-35" . Mustanmeren laivasto. Tietolähde (2022).

Kirjallisuus

• Greshilov M.V. Vedenalainen kello. - Kursk, 1948.